...

Často kladené dotazy

Obecné otázky k datové schránce

Ze zákona musí mít datovou schránku všechny právnické osoby a podnikající fyzické osoby zapsané v registru osob (OSVČ, právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, SVJ, spolky, OPS,…), advokáti, daňoví poradci, insolvenční správci, statutární auditoři, soudní znalci, předkladatelé a tlumočníci a orgány veřejné moci 

Datovou schránku není možné zrušit, pouze znepřístupnit, a to v případě zrušení živnosti.

V případě, že osoba, která má oprávnění k přístupu do datové schránky, ztratí nebo zapomene své přístupové údaje, může požádat o jejich zneplatnění a vydání nových. Vydání nových přístupových údajů je zdarma. Nové údaje je možné získat několika způsoby:

Online po přihlášení přes Identitu občana:

V prostředí klientského portálu datových schránek jsou fyzickým osobám (i podnikajícím) vydány okamžitě zobrazením na displeji. 

Osobně Na Czech POINTu:

Zažádat lze také osobně na Czech Pointu (například Česká pošta) na základě předloženého dokladu (občanka, pas). Pokud v žádosti uvedete e-mail, jsou přístupové údaje vygenerovány a neprodleně zaslány na e-mail (prostřednictvím tzv. virtuální obálky). 

Jinak jsou údaje odeslány poštou. 

Detailní informace zde: info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/1002.html

Otázky ke službě datovka v e-mailu

To není žádný problém. Služba Vám funguje pro neomezený počet datových schránek, ať už se jedná o firemní schránku, soukromou schránku nebo třeba schránku SVJ. Můžete si zaregistrovat neomezený počet e-mailů, z kterých chcete schránky ovládat, a můžete ovládat jakoukoliv vaší schránku. 
  • u příjmu zpráv: Automaticky rozeznáme, do jaké schránky Vám zpráva přišla, vyzvedneme ji pro Vás a zašleme na registrovaný e-mail zpět.
  • u odesílání zpráv: Pokud máte více schránek, budete mít jednu schránku zvolenou jako základní a z té pak budete odesílat všechny Vaše zprávy. Pokud chcete odesílat z jiné než základní schránky, přidáte do předmětu e-mailu identifikaci schránky, z které chcete zprávu poslat.

Naprosto. Bezpečnost je naše priorita. Na začátku při registraci jednorázově zadáte Vaše přístupové údaje do Vaší schránky. Údaje zadáváte přes zabezpečený formulář na zabezpečeném webu a web ihned Vaše údaje kóduje, takže se stanou naprosto nečitelnými pro kohokoliv (včetně našich pracovníků). Údaje se takto kódovaně i uloží do služby, která je umístěna na zabezpečeném počítači, který není jakkoliv dohledatelný na internetu a nedá se tedy na něj ani  útočit. Ze stejného důvodu nenabízíme žádný portál služby, kde by byla tato citlivá data uložena a byl by to teoretický rizikový prvek služby. V tomto směru je tedy naše služba mnohem bezpečnější než různé aplikace či webové služby.

Doplňkově je možné si zvolit i heslo ke službě jako dodatečný bezpečnostní prvek. V takovém případě pak při jakémkoliv používání služby – příjímání datových zpráv i odesílání datových zpráv je nutné uvést toto heslo do předmětu e-mailu dle poskytnutých instrukcí k používání služby.

Veškeré poskytnuté údaje můžete kdykoliv zneplatnit u nás a nebo přímo na stránkách datových schránek. Přístupové údaje ke schránkám je možné použít již existující a nebo si můžete na stránkách datové schránky zřídit přístup nový, který budete používat jen pro naši službu. Můžete také určit práva pro takový přístup, například omezit právo jen na čtení zpráv, nikoliv jejich odesilání. 

Určitě. Oficiální webové prostředí datové schránky Vám zůstane zcela zachováno a kdykoliv se můžete přihlásit a zkontrolovat si datové zprávy přímo přes oficiální web. Přijaté datové zprávy, které jste si již nechali doručit do e-mailu, zde uvidíte jako přečtené. Na rozdíl od naší služby, kde se Vám všechny zprávy uchovávají ve Vašem e-mailu neomezeně dlouho a zdarma, se na webu zprávy uchovávají jen po zákonnou lhůtu 90 dní (pokud si neplatíte datový trezor: cena se pohybuje od 720,- Kč za 100 uložených zpráv až po 29 500,- Kč za 5000 uložených zpráv). 

Na webu samozřejmě uvidíte i odeslané zprávy, které jste odeslali naší službou e-mailem. 

Můžete se tak sami v jakýkoliv okamžik rozhodnout, zda pro příjem či odeslání zprávy použijete naši službu a nebo oficiální portál služby datových schránek.

Oproti klasickému způsobu používání datové schránky, získáte s naší službou dvojnásobnou jistotu, že o žádnou zprávu nepřijdete: 

  • veškeré zprávy Vám zůstávají ve vaší datové schránce jako dosud, na tom se nic nemění
  • kromě toho Vám nyní budou zprávy zasílány i do e-mailu a zprávy tak máte uloženy nejen ve své datové schránce (tam jsou standardně uloženy po dobu 90 dní, pokud si neplatíte datový trezor), ale i ve Vašem e-mailu navždy (dokud je nesmažete). Získáváte tedy výhodu neomezeného uložení v e-mailu, kde si zprávu navíc kdykoliv velmi pohodlně dohledáte a to z počítače i mobilu.
  • ve standardní datové schránce zůstávají doručené i odeslané zprávy po dobu max. 90 dni od doručení, pak jsou automaticky smazány. Pokud byste chtěli mít archivované i starší zprávy přímo ve své datové schránce, je nutné si zaplatit speciální službu Datový trezor, kde se cena pohybuje od 720,- Kč za 100 uložených zpráv až po 29 500,- Kč za 5000 uložených zpráv. Se službou Datovkavemailu.cz to však není nutné. Veškeré přijaté i odeslané zprávy máte přímo ve svém e-mailu.

Jistě. Ačkoliv datová schránka vznikla původně jako nástroj pro komunikaci s úřady, nyní je datová schránka určena i pro komunikaci mezi podnikateli. Každá firma totiž musí mít datovou schránku povinně a od 1.1.2022 již není možné si zakázat příjem zpráv od jiných komerčních subjektů. To může zakázat jen nepodnikající fyzická osoba, která nemá datovou schránku zřízenou ze zákona. 

Zpráva poslaná mezi právnickými osobami, podnikajícími fyzickými osobami nebo občany se jmenuje poštovní datová zpráva a na rozdíl od zasílání zpráv úřadům nejsou takové zprávy zdarma. Odeslání poštovní datové zprávy je však mnohem levnější než běžné listovní doporučené zásilky a přitom Vám poskytuje garanci doručení a právní průkaznost. I u poštovních datových zpráv totiž platí tzv. fikce doručení, což znamená, že pokud někomu pošlete datovou zprávu, je považována za doručenou, když se příjemce přihlásí do datové schránky a nebo tzv. fikcí doručení, kdy je zpráva považována za doručenou desátý den ode dne dodání do datové schránky.

Takto tedy můžete s výhodou posílat například faktury, upomínky, smlouvy, objednávky a jiné dokumenty, u kterých je potřeba právně prokázat, že jste dokument odeslali. 

Cena za odeslání poštovní datové zprávy je 8,26 Kč bez DPH (10,- Kč včetně DPH)

Detailní informace o poštovních datových zprávách najdete zde.

Ve standardní datové schránce zůstávají doručené i odeslané zprávy po dobu max. 90 dni od doručení, pak jsou automaticky smazány. Pokud byste chtěli mít archivované i starší zprávy přímo ve své datové schránce, je nutné si zaplatit speciální službu Datový trezor, kde se cena pohybuje od 720,- Kč za 100 uložených zpráv až po 29 500,- Kč za 5000 uložených zpráv. S naší službou to však není nutné. Veškeré přijaté i odeslané zprávy máte přímo ve svém e-mailu a zde Vám zprávy nikdy nezmizí, pokud si je tedy sami nesmažete.

Není to nic složitého. Na začátku je nutné si zvolit e-mail (nebo více), který budete chtít se službou Datovkavemailu.cz používat, a následně budete moci službu používat výhradě z takto registrovaného e-mailu. Je také nutné si na začátku jednorázově zaregistrovat datovou schránku včetně přístupových údajů. Podle typu služby si můžete zaregistrovat více e-mailů a více datových schránek. Doplňkově je možné si zvolit i heslo ke službě jako dodatečný bezpečnostní prvek. V takovém případě pak při jakémkoliv používání služby – příjímání datových zpráv i odesílání datových zpráv – je nutné uvést toto heslo do předmětu e-mailu dle poskytnutých instrukcí k používání služby.  

Bezpečnost je naše priorita a proto údaje zadáváte přes zabezpečený formulář na zabezpečeném webu a web ihned Vaše údaje kóduje, takže se stanou naprosto nečitelnými pro kohokoliv (včetně našich pracovníků). Údaje se takto kódovaně i uloží do služby, která je umístěna na zabezpečeném počítači, který není jakkoliv dohledatelný na internetu a nedá se tedy ani na něj útočit. Ze stejného důvodu nenabízíme žádný portál služby, kde by byla tato citlivá data uložena, a byl by to teoretický rizikový prvek služby. 

Veškeré poskytnuté údaje můžete kdykoliv zneplatnit u nás a nebo přímo na stránkách datových schránek. Přístupové údaje ke schránkám je možné použít již existující a nebo si můžete na stránkách datové schránky zřídit přístup nový, který budete používat jen pro službu Datovkavemailu.cz. Můžete také určit práva pro takový přístup, například omezit právo jen na čtení zpráv, nikoliv jejich odesílání.

Částečně. Jakmile Vám přijde datová zpráva, můžete se rozhodnout, kdy si ji vyzvednete. Ze zákona je považováno za doručení zprávy pouhé přihlášení do datové schránky, aniž byste si zprávy přečetli. Pokud se do datové schránky nepřihlásíte do 10 dnů od dodání zprávy, nastává tzv. fikce doručení, kdy se zpráva považuje za doručenou.

Na základě oznámení o přijaté datové zprávě se s naší službou můžete rozhodnout, kdy si tuto zprávu přepošlete na e-mail určený pro vyzvednutí zprávy. Teprve tím dojde ke spojení s Vaší schránkou a zprávy se doručí.

Každou datovou schránku si u nás můžete nechat propojit s více e-maily. Každý takto registrovaný e-mail pak může ovládat jakoukoliv datovou schránku, kterou má tento e-mail zaregistrovaný. Můžete se tak rozhodnout, jakým e-mailům dáte k Vaší datové schránce přístup. K e-mailům také můžete přiřadit hesla pro jednotlivé uživatele. Bez jejich znalosti nebudou schopni službu používat.

Ano, pro každou zprávu se můžete rozhodnout zda ji chcete přijmout do e-mailu jako standardní přílohy, tak jak byly odeslány (například PDF, doc, apod.) a nebo zda ji chcete dostat ve formátu ZFO. Tento formát obsahuje elektronicky podepsaná data a slouží k zákonné  archivaci celé zprávy i s přílohami. Každou zprávu můžete dostat buď v obou formátech a nebo jen v jednom zvoleném formátu.

Ano, na rozdíl od klasické datové schránky, kde si můžete poslat notifikaci o došlé zprávě jen na jeden e-mail, umožňuje naše služba, že si zadáte více e-mailu a zpráva z datovky Vám pak přijde rovnou na více e-mailu. Nemusíte si tak již zprávy přeposílat, ale zprávu dostane hned více příjemců.

Můžete si zvolit buď automatický příjem všech zpráv z datovky a nebo na vyžádání. V případě automatického vyzvedávání Vám zprávu doručíme ihned jakmile Vám zpráva do datovky přijde. V tomto případě tedy neovlivníte kdy zprávu dostanete a zpráva se tak z pohledu zákona doručí víceméně ihned. 

Na vyžádání to pak funguje tak, že nedochází k automatickému vyzvedávání zpráv z vaší datovky, ale o jejím doručení se rozhodnete až vy tím, že přepošlete notifikaci o nové zprávě na naší službu. Teprve tím dojde k přihlášení do Vaší schránky a k doručení zprávy.

Není Vám stále něco jasné a máte dotazy? Jsme tu pro vás

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.